Audiobooki coraz popularniejsze. Storytel podsumowuje rok

Coraz więcej osób sięga po audiobooki. Co piąty użytkownik słucha ich przynajmniej raz w miesiącu i coraz chętniej wybiera usługę streamingu – wynika z badań Storytel.

Aplikacja Storytel działa w 15 krajach i za jej pośrednictwem skonsumowano już przeszło 53 mln audiobooków i e-booków. Czego słuchaliśmy najchętniej w 2018 roku?

Z badań Novus zrealizowanych na zlecenie Storytel w 2018 roku wynika, że w Polsce coraz częściej sięgamy po audiobooki (+5 proc. na koniec roku w stosunku do marca 2018).  Co piąta osoba słuchająca audiobooków w Polsce (21 proc.) wskazała , że sięga po nie przynajmniej raz w miesiącu.

Równie chętnie wybieramy e-booki (23 proc.). Co ciekawe, po audiobooki w Polsce częściej sięgają mężczyźni niż kobiety. Czterech na dziesięciu polskich internautów zna usługę streamingu książek w wersji elektronicznej i audio, a blisko co czwarty z nich przyznaje, że próbował streamingu audiobooków i ten odsetek wciąż rośnie (+6 proc. w porównaniu do wyników badania z marca 2018).

Polski rynek ma spory potencjał. Wśród pełnoletnich ankietowanych internautów blisko połowa tych, którzy nigdy nie próbowali usługi streamingu audiobooków, wyraziła zainteresowanie wypróbowaniem takiej aplikacji jak nasza. Dlatego cały czas staramy się poszerzać katalog dostępnych u nas produkcji, by dostarczyć każdemu takiej rozrywki, jakiej oczekuje. Nie jesteśmy zwykłą biblioteką z audiobookami. Eksperymentujemy z projektami specjalnymi jak w przypadku słuchowiska z wyprawy Andrzeja Bargiela na K2, sięgamy po nowe formaty takie jak serial audio czy podcasty, współpracujemy z najlepszymi wydawnictwami i autorami, a także doświadczonymi lektorami, aktorami –  mówi Jakub Barzak, Marketing Manager, Storytel Polska.

W Polsce co trzeci ankietowany (36 proc.), który próbował steamingu audiobooków i ebooków, korzystał z platformy Storytel. To aż 12 proc. wzrost w stosunku do wyników z marca 2018. Rozpoznawalność marki rośnie. Już co czwarty badany internauta w Polsce zna Storytel (26 proc.). Większą rozpoznawalność Storytel ma tylko na rodzimym rynku szwedzkim oraz w Norwegii i Islandii.

Najpopularniejsze audiobooki w 2018

TOP 3 audiobooków 2018 roku pod kątem słuchalności w Storytel Polska to:

  1. „Nieodnaleziona” Remigiusza Mroza,
  2. „Harry Potter” J.K. Rowling
  3. „A ja żem jej powiedziała…” Katarzyny Nosowskiej

 Kolejne miejsca w zestawieniu

  • „Żona mordercy” Rachel Caine,
  • „Uprowadzona” Charlie Donlea,
  • „Byłbym zapomniał” Cezary Pazura,
  • „Pandemia” A.G. Riddle,
  • „Shantaram” Gregory David Roberts,
  • „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren
  • „Oko Świata” Robert Jordan.

W podziale na kategorie

  1. „Czereśnie zawsze muszą być dwie” Magdalena Witkiewicz (obyczajowa),
  2. „Oko Świata” Robert Jordan (fantasy),
  3. „Przebudzenie Lewiatana” James S.A. Corey (SiFi),  
  4. „Żona mordercy” Rachel Caine (kryminał)
  5. „A ja żem jej powiedziała…” Katarzyna Nosowska (non fiction)

 Storytel to pierwsza na świecie platforma streamingująca, zapewniająca nieograniczone możliwości odsłuchu i czytania na telefonach komórkowych. Aplikacja została uruchomiona w 2005 roku i od tego czasu skonsumowano za jej pośrednictwem przeszło 53 mln audiobooków i e-booków.

W ciągu ostatnich czterech lat roczna stopa wzrostu Storytel utrzymywała się na poziomie 62% i wciąż rośnie. Siedziba firmy znajduje się w Sztokholmie, a Storytel działa już na 15 rynkach: w Szwecji, Norwegii, Danii, Holandii, Finlandii, Rosji, Polsce, Islandii, Turcji, Włoszech, Hiszpanii, Indiach, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Meksyku i Bułgarii.

Storytel/Zdj.Storytel