Badanie Storytel: Polacy za rzadko słuchają podcastów

Połowa polskich internautów deklaruje, że zna pojęcie podcastu, ale pierwsze badanie tego zjawiska w naszym kraju pokazuje, że wciąż sięgamy po nie rzadziej niż za oceanem. Storytel Polska zamierza to zmienić.

Nikt do tej pory nie badał zjawiska podcastów w Polsce. Dlatego wyniki pierwszego takiego badania* warto porównać z zachodnimi trendami. Według badań Nielsen przeprowadzonych na zlecenie Storytel Polska w październiku tego roku znajomość samego terminu „podcast” zadeklarowała niespełna połowa internautów w wieku 19-49 (45%).

W USA w 2018 roku świadomość zjawiska jest już znacznie większa (63% w 2018r. vs 45% w 20011 r., The Podcast Consumer 2018, Edison Research).

Co piąty polski internauta w wieku 19-49 deklaruje, że słucha podcastów, co oznacza, że  użytkownicy podcastów to w Polsce dziś kilka milionów osób. Spośród badanych, 12% deklaruje, że przesłuchało przynajmniej jeden podcast w ostatnim miesiącu, a 7% wskazuje, że słuchało podcastu w ostatnim tygodniu.

Dla porównania w Stanach Zjednoczonych podcastów słucha już co czwarty Amerykanin w wieku 12+ (73 mln według danych Edison Research).

Podcasty po  polsku

Nazwa „podcast” wzięła się prawdopodobnie z połączenia słów iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Jest to audycja w odcinkach do osłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i z możliwością subskrybcji. Może dotyczyć rozwoju osobistego, sportu, dzielenia się wiedzą w zakresie prowadzenia biznesu, wychowania dzieci czy nauki języka.

W tematyce nie ma ograniczeń. Według Wikipedii początki podcastingu sięgają 2000 roku, a w Polsce zjawisko pojawiło się w roku 2005. Z ostatnio przeprowadzonych badań wynika, że dziś w Polsce podcastów słucha trochę więcej mężczyzn, niż kobiet (54% vs 46%).

Po podcasty sięgają częściej ludzie młodzi, zwłaszcza w wieku 19-29 (wśród nich już co czwarty internauta deklaruje, że słuchał kiedykolwiek podcastów).Podcasty  są bardziej popularne także wśród mieszkańców dużych i średnich miast.

Podcasty w Storytel

Podcasty to nowy format, który już wkrótce będzie dostępny dla użytkowników aplikacji Storytel, obok kilkudziesięciu tysięcy audiobooków i ebooków w języku polskim i angielskim oraz kilkudziesięciu seriali audio.

„Podcasty Storytel to cykl audycji o rożnej tematyce. Od politycznych rozmów Witolda Jurasza, przez kulturalne wywiady Kamila Śmiałkowskiego i lifestylowe rozmowy Samar Khanafer i Michała Rejenta, aż po rozwój osobisty z Jakubem Bączkiem, podcast podróżniczy Sławka Makaruka i kobiecy głos grupy Gerlsy. Uruchomimy na początek 10 podcastów, ale na tym nie poprzestaniemy. Badamy rynek i potrzeby konsumentów. Stawiamy na nową jakość i budowanie rozpoznawalności kategorii podcastów w Polsce. Wierzymy, że ta krótsza forma trafi do nowych odbiorców, którzy docenią możliwość streamingu różnych formatów audio w jednej aplikacji.” – mówi Jakub Barzak, Marketing Manager, Storytel Polska.

W Storytel Podcast usłyszymy: Witolda Jurasza (polityka); Kamila Śmiałkowskiego (kultura); Sławka Makaruka (podróże); Jakuba Bączka (rozwój osobisty); Samar Khanafer i Michała Rejenta (lifestyle); Gerlsy – Olgę Bołądź, Magdalenę Lamparską, Julitę Olszewską i Jowitę Radzińską (lifestyle); Dorotę Sumińską (zwierzęta), Agnieszkę Bolikowską (języki obce); Agnieszkę Stein (parenting) oraz Figlaki – Martę Krajewską i Kasię Błędowską (podcast dla dzieci).

Firma zapowiada szeroką promocję nowego formatu od początku 2019 roku. Tymczasem, we współpracy z Nielsen, Storytel Polska realizuje kolejny etap badań o podcastach.

Wkrótce dowiemy się więcej o doświadczeniach Polaków z podcastami. Jakich podcastów słuchają i dlaczego? Czy wybierają polskie czy zagraniczne audycje? Gdzie słuchają, od kiedy, jak często itd. Pełne badania zostaną upublicznione w styczniu. 

Storytel to cyfrowa usługa abonamentowa, umożliwiająca streaming audiobooków na telefonach, tabletach i komputerach. Firma powstała w 2005 r. w Szwecji, w Polsce działa od lutego 2016. Obecnie ma ponad 700 tys. użytkowników w 15 krajach.

*Badanie zostało przeprowadzone przez Nielsen na zlecenie Storytel, metodą CAWI na grupie reprezentatywnej internautów (n=1023), w wieku 19-49 lat, w październiku 2018 roku.

Storytel Zdj.Storytel

Notes

  • Disney +

    Tylko 35 proc. Anglików wie, że Disney uruchamia serwis streamingowy

    51 proc. Anglików skłonnych byłoby zapłacić miesięcznie za serwis Disneya do 10 funtów

    Około 25 proc. Anglików zadeklarowało chęć wykupienia nowej usługi obok tych, które już posiada