Polscy internauci o podcastach

Podcasty to forma rozrywki, po którą chętnie sięga już co piąty polski internauta. Słucha się ich najczęściej w domu, przynajmniej raz w miesiącu, a celem jest rozrywka i samorozwój. Nielsen na zlecenie Storytel przeprowadził dwuetapowe badanie w populacji internautów, którego celem było dostarczenie pierwszego oglądu rynku podcastów. Podcasty zadebiutowały też w Storytel.
  • Co piąty internauta w wieku 19-49 lat słucha podcastów. Około 3⁄4 słuchaczy sięga po podcasty co najmniej raz w miesiącu. Częściej są to mężczyźni, osoby młode i z dużych miast
  • Internauci głównie słuchają podcastów dla rozrywki oraz w celu ogólnego poszerzenia horyzontów, samorozwoju i edukacji. Są otwarci na eksperymentowanie
  • Chociaż użytkownikom podcastów zdarza się słuchać ich w różnych okolicznościach, to zdecydowanie najczęściej sięgają po nie w domu

Rynek podcastów w Polsce nie jest jeszcze dobrze rozpoznany, chociaż powstaje coraz więcej podcastów, a ich autorzy dostrzegają wzrost zainteresowania nimi. Dlatego na przełomie października i listopada agencja badawcza Nielsen na zlecenie Storytel przeprowadziła badanie w populacji internautów 19-49, którego celem było dostarczenie pierwszego oglądu rynku podcastów z uwzględnieniem zarówno określenia skali, jak i zrozumienia stylu użytkowania. Co ciekawe, badanie potwierdziło, że spora część polskich internautów wciąż nie zna pojęcia podcastu.

Skala zjawiska

Podcasting to wynalazek XXI wieku. Nazwa „podcast” wzięła się prawdopodobnie z połączenia słów iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Jest to audycja w odcinkach do odsłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i z możliwością subskrybcji. W tematyce nie ma ograniczeń.

Co ciekawe, wielu badanych w Polsce deklarowało, że słyszało już pojęcie „podcastu”, niemniej jednak znacznie mniej przyznało, że wie co ono oznacza, a jeszcze mniej faktycznie było w stanie wskazać czym są podcasty. W Polsce co piąty internauta w wieku 19-49 deklaruje, że słucha podcastów, co oznacza, że  użytkownicy podcastów w Polsce to dziś kilka milionów osób. Spośród badanych, 12 proc. deklaruje, że przesłuchało przynajmniej jeden podcast w ostatnim miesiącu, a 7 proc. wskazuje, że słuchało podcastu w ostatnim tygodniu.

Choć ogółem w populacji internautów w wieku 19-49 co piąta osoba słuchała kiedykolwiek podcastów, to w przypadku najmłodszych (19-29) jest to już co czwarty internauta. Podcastów słucha trochę więcej mężczyzn, niż kobiet (54 proc. vs 46 proc.), bardziej popularne są też wśród mieszkańców dużych i średnich miast. W największych miastach słuchających jest 28 proc.

info_podcasty_1ok_storytel
info_podcasty_2ok_storytel
info_podcasty_3ok_storytel
info_podcasty_4ok_storytel
info_podcasty_5ok_storytel
info_podcasty_6ok_storytel
info_podcasty_7ok_storytel
previous arrow
next arrow
info_podcasty_1ok_storytel
info_podcasty_2ok_storytel
info_podcasty_3ok_storytel
info_podcasty_4ok_storytel
info_podcasty_5ok_storytel
info_podcasty_6ok_storytel
info_podcasty_7ok_storytel
previous arrow
next arrow
Shadow
Badanie użytkowników

Użytkownicy podcastów deklarują, że słuchają ich głównie dla rozrywki (58 proc.) oraz w celu ogólnego poszerzenia horyzontów (53 proc.) i wyedukowania się w interesujących ich tematach (52 proc.). Co trzeci badany użytkownik wskazał, że słucha podcastów, aby efektywniej wykorzystać czas podczas wykonywania innych czynności takich jak spacer, dojazdy czy uprawianie sport.

Polscy użytkownicy podcastów najczęściej wybierają rodzime podcasty (81 proc.), jest jednak grupa, która chętniej sięga po zagraniczne formaty (19 proc.). Tematyka podcastu jest głównym czynnikiem decydującym o tym, czy dany podcast się podoba (84 proc.), w drugiej kolejności prowadzący (50 proc.), a dla co trzeciego słuchającego kluczowi są ciekawi goście (34 proc.) i jakość nagrania (33 proc.).

Wśród deklarowanych najbardziej popularnych tematów podcastów znalazły się: rozwój osobisty (25 proc.), rozrywka (24 proc.), nauka (22 proc.), technologia (19 proc.), kultura (19 proc.), podróże (17 proc.), sport (17 proc.), lifestyle (14 proc.) oraz finanse i biznes (14 proc.).

Podobnie jak za oceanem, w Polsce też podcastów słucha się najczęściej w domu (73 proc.). Znacznie rzadziej zdarza się, że włączamy podcast podczas przemieszczania się pieszo, komunikacją miejską bądź samochodem. Więcej niż co czwarty użytkownik przyznaje, że próbował słuchać podcastu w pracy (27 proc.), ale tylko dla 7 proc. badanych jest to okoliczność pierwszego wyboru. Najcześciej podcasty odtwarzamy na komputerach (49 proc.) i smartfonach (46 proc.).

Zdecydowana większość użytkowników słucha podcastów co najmniej od roku (73 proc.). Mniej więcej co trzeci słuchacz ma do czynienia z podcastami od co najmniej 3 lat. Ale co czwarty słuchający odkrył podcasty zaledwie kilka miesięcy temu. Prawie 3⁄4 słuchających podcasty sięga po nie co najmniej raz w miesiącu (73 proc.), co trzeci przynajmniej raz w tygodniu.

Wśród osób, które słuchają podcastów co najmniej raz w tygodniu, większość przeznacza na to między jedną a trzema godzinami tygodniowo (51 proc.). Około co piąta osoba słuchająca podcastów, co najmniej raz w tygodniu, przeznacza na podcasty ponad 3 godz tygodniowo.

Większość użytkowników podcastów wskazało, że w ostatnim miesiącu wybrało maksymalnie trzy różne podcasty. Tylko co dziesiąty użytkownik odsłuchał ich więcej. Blisko co trzeci użytkownik podcastów nie ma żadnego ulubionego podcastu. Większość słuchaczy deklaruje też otwartość na eksperymentowanie z nowymi tytułami. Ci, którzy mają już jakiś ulubiony podcast, raczej słuchają lub próbują słuchać większości odcinków. Rzadko jednak są zdeterminowani, by żadnego nie przegapić.

Storytel to cyfrowa usługa abonamentowa, umożliwiająca streaming audiobooków na telefonach, tabletach i komputerach. Firma powstała w 2005 r. w Szwecji, w Polsce działa od lutego 2016. Obecnie ma ponad 700 tys. użytkowników w 15 krajach.

Badanie zostało przeprowadzone przez Nielsen na zlecenie Storytel, metodą CAWI. Etap 1 na grupie reprezentatywnej internautów w wieku 19-49 lat (n=1023), w październiku 2018 roku. Etap 2 na grupie użytkowników podcastów w wieku 19-49 lat (n=278) w listopadzie 2018 roku.

Storytel/Zdjęcie:Freepik