NYSE

Spotify wchodząc na nowojorską giełdę skorzysta z nowych z procedur.

Jak podaje agencja Reuters, Spotify planuje wejście na nowojorską giełdę na przełomie 2017/2018 roku. Nie będzie to standardowy debiut.

Serwis chce skorzystać z nowej procedury listingu bezpośredniego. W ten sposób eliminuje konieczność gwarantowania przez bank czy brokera debiutu giełdowego i wypłacania z tego tytułu honorariów. Jeśli odniesie sukces zapewne przełoży się to na stosunek innych firm do giełdowych debiutów.

W tradycyjnym debiucie giełdowym banki inwestycyjne gwarantujące emisję są opłacane za sprzedaż nowych akcji po cenie ustalonej na podstawie opinii inwestorów.  W listingu bezpośrednim firma nie pozyskuje pieniędzy ze sprzedaży nowych akcji, ale od razu udostępnia istniejące akcje inwestorom.

Decyzja Spotify bezpośrednio uderza w banki inwestycyjne liczące na honoraria z ważnych debiutów giełdowych. Zwłaszcza kiedy ich liczba maleje z roku na rok.

Nowa procedura debitu na giełdzie nie jest pozbawiona ryzyka. Bez wsparcia banków inwestycyjnych sprzedaż akcji jest bardziej narażona na brak stabilności na rynku. Możliwość szybkiej zbywalności zakupionych akcji może doprowadzić do dużych wahań ich wyceny.

Jak się potoczy debiut Spotify? I choć sam serwis przed debiutem robi wiele (umowy z wytwórniami, ograniczenia w darmowej ofercie) wszyscy z zainteresowaniem czekają na efekty, wartej 13 miliardów dolarów spółki.