YouTube nie tylko do oglądania. 47 proc. użytkowników używa serwisu do słuchania muzyki

Każdy lubi słuchać muzyki, jednak nie każdy lubi za nią płacić. Co udowadnia najnowszy raport międzynarodowej organizacji muzycznej IFPI – Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego.

Najnowszy raport Music Consumer Insight Report 2018 opracowany na podstawie przeprowadzonych badań na 20 największych rynkach muzycznych wśród konsumentów w wieku 16-64 lat jednoznacznie wskazuje, że lubimy słuchać muzyki za darmo.

Okazuje się, że muzyka jest integralną częścią życia każdego z nas. Średnio słuchamy jej 17,8 godzin w tygodniu, przy czym najpopularniejszym miejscem słuchania jest samochód. 66 procent z nas lubi słuchać muzyki w samochodzie, 54 procent w pracy lub w szkole. 19 procent słuchaczy zasypia przy ulubionych nutach.

Dominującym sposobem na słuchanie muzyki jest streaming za pośrednictwem serwisów, do takiego sposobu korzystania przyznaje się 86 procent badanych. Jednak tylko 57 procent przyznaje, że za korzystanie z muzycznych serwisów streamingowych płaci.

Raport wskazuje, że 47 procent globalnego odsłuchu muzyki skupione jest na serwisie YouTube, przy czym aż 52 procent stanowi muzyka odtwarzana z wideo.

YouTube ma w swojej ofercie dwa plany muzyczne, YouTube Music za 9,9 dolara miesięcznie oraz YouTube Premium w cenie 11,9 dolarów miesięcznie. Jednak płatne oferty serwisu stanowią tylko 28 procent ogólnego odsłuchu muzyki w serwisie. Z darmowych z zasobów muzycznych YouTube korzysta ponad 20 procent użytkowników.

Okazuje się, że darmowe udostępnianie muzyki w serwisie YouTube powstrzymuje konsumentów przed płatnymi subskrypcjami, do czego przyznało się 35 procent badanych. Z punktu widzenia federacji problemem jest również polityka licencyjna YouTube. podczas gdy Spotify płaci średnio 20 dolarów za użytkownika z tytułu tantiem, YouTube wypłaca mniej niż 1 dolara.

Federacja zaznacza, że poszerzając takie działania jak darmowe udostępnianie muzyki na YouTube na szersze pole, włączając w tym nielegalne dzielenie się muzyką poprzez sieci torrentowe, to okazuje się, że 38 procent konsumentów muzyki na całym świecie, korzysta z nielegalnych źródeł.

Z opublikowanego badania wynika również, że im większy rynek muzyczny, tym wyższy poziom licencjonowanych treści. I tak w Indiach z legalnych źródeł korzysta 96 procent słuchaczy a w Chinach 96 procent.

Na podsumowanie mamy pozytywny akcent. Bardzo cenimy sobie lokalne produkcje oraz gatunki muzyczne, za które chętnie płacimy. 66 procent Japończyków słucha J-Popu, 69 procent Francuzów słucha Variete Francaise, natomiast 55 procent Brazylijczyków namiętnie zasłuchuje się w ich gatunku musica pupular brasileira.

Badania przeprowadzono wśród demograficznie reprezentatywnej próby populacji internetowej w wieku 16-64 lat na następujących osiemnastu rynkach: Argentyna, Australia, Brazylia, Kanada, Francja, Niemcy, Włochy, Japonia, Meksyk, Holandia, Polska, Rosja, Republika Południowej Afryki, Korea Południowa, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone.

stream2me/IFPI Zdj.Pexels