Audioteka zamyka rok 2020 z sukcesami

W ubiegłym roku Audioteka osiągnęła wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 18 proc. do 79,98 mln zł, a jej zysk netto zwiększył się z 5,07 do 6,96 mln zł. Grupa Kapitałowa w 2020 roku zainwestowała w rozwój platformy i contentu blisko 6 mln złotych. Aktualnie Spółka koncentruje się na umocnieniu pozycji lidera w Polsce, Czechach, na Litwie i Słowacji, a także planuje dalszą ekspansję w Europie.

Audioteka to platforma z audiobookami, podcastami i słuchowiskami, specjalizująca również w produkcji wysokiej klasy autorskich treści audio. Posiada w ofercie największy w Polsce, bowiem liczący ponad 12 tysięcy pozycji, zbiór polskojęzycznych audiobooków i podcastów.

Spółka prowadzi swoją działalność nieprzerwanie od 13 lat, utrzymując pozycję lidera branży zarówno na rodzimym rynku, jak i za granicą: w Czechach, na Słowacji i Litwie. Rok 2020 upłynął pod znakiem rozwoju platformy, ekspansji na rynki zewnętrzne oraz zwiększeniu inwestycji w content i produkcję treści własnych.

>Miniony rok był wyjątkowy głównie ze względu na trudną sytuację epidemiczną. Przez narzucone restrykcje nie odbyło się wiele wydarzeń branżowych, a komunikacja, która przeniosła się do Internetu, utrudniła budowanie i utrzymywanie relacji z partnerami. Jednak dzięki wcześniejszemu doświadczeniu pracy zdalnej w rozproszonym, międzynarodowym środowisku, świetnie poradziliśmy sobie z tymi wyzwaniami. Nasz zespół produkcyjny w pełni zrealizował założone plany. Studia nagraniowe, z którymi współpracujemy szybko dostosowały się do wymogów bezpieczeństwa i kontynuowały prace. Pomimo obostrzeń, na przestrzeni całego roku udało się wyprodukować rekordową liczbę ponad 400 nagrań, w tym niemal 300 single voice’ów, 20 superprodukcji, a także ponad 100 podcastów i innych typów nagrań” –   komentuje Arkadiusz Seidler, Członek Zarządu Audioteki.

Rok 2020 był również czasem zmian w składzie Zarządu Spółki, który od końca ub.r., funkcjonuje w dwuosobowym składzie. Obecnie funkcje Członków Zarządu pełnią Arkadiusz Seidler i Rafał Bugalski, którzy od wielu lat związani są z Audioteką, a teraz są odpowiedzialni za jej rozwój.

Jesteśmy przekonani, że doświadczenie i znajomość Spółki, z którą jesteśmy już związani od wielu lat, pozwolą nam wspólnie wykorzystać sprzyjające trendy w rozwoju branży audio. W najbliższych latach spodziewamy się kontynuacji wzrostu popularności różnych formatów audio wśród odbiorców nie tylko w grupie 30+, ale również wśród najmłodszych słuchaczy. Dla tej ostatniej grupy przygotowujemy zresztą dedykowaną ofertę, ale na tym etapie nie chciałbym zdradzać więcej szczegółów. Dążymy do tego, aby wspólnie z całym zespołem, budować sukces spółki i umacniać jej pozycję lidera, zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych” – komentuje Rafał Bugalski, CFO Audioteki.

Skonsolidowane przychody Audioteki ze sprzedaży audiobooków wzrosły w 2020 roku z 66,46 do 78,58 mln zł, a z pozostałe wpływy – z 1,25 mln zł do 1,39 mln zł. Ponad 50 proc.  przychodów Grupy Kapitałowej pochodzi z Polski, która stanowi niezmiennie największy rynek działalności Spółki.

Spółka w ubiegłym roku postawiła na dalszy rozwój swojej strategicznej platformy Audioteka oraz dostępnych na niej treści, inwestując kwotę blisko 6 mln zł (wzrost o ponad 50 proc. rok do roku). Audioteka rozwijała również swoje inne produkty m.in. takie jak aplikację Inspiro dedykowaną pracownikom firm w formie benefitu oraz Lecton przeznaczoną dla początkujących i młodszych użytkowników.

Wzrost przychodów w roku 2020 w porównaniu do 2019, związany jest głównie ze zwiększeniem sprzedaży audiobooków wśród klientów indywidualnych (30 proc. rok do roku) do czego w znaczącym stopniu przyczynił się wzrost sprzedaży w modelu subskrypcyjnym (ponad 100% proc. rok do roku).

Wreszcie rok 2020 to dynamiczny przyrost liczby klubowiczów, czyli klientów nowej oferty Spółki o nazwie Audioteka Klub, która spotkała się z dużym zainteresowaniem zarówno nowych jak i dotychczasowych użytkowników Audioteki. Wg informacji uzyskanych od Spółki usługa Klubu będzie dalej mocno rozwijana zarówno w zakresie dostępnych treści, samej oferty jak również funkcjonalności aplikacji, ku uciesze rosnącego grona nowych klubowiczów. 

Audioteka niezmiennie koncentruje się na obronie pozycji lidera w Polsce, Czechach, Słowacji i Litwie, planuje również ekspansję na kolejne rynki zagraniczne. W ub.r. znacząco poprawiły się jej wskaźniki rentowności. Zysk operacyjny wzrósł z 6,36 do 8,44 mln zł, a przy przyroście wpływów finansowych ze 144,4 tys. zł do 282,4 tys. zł, zysk brutto urósł z 6,4 do 8,66 mln zł. Spółka zapłaciła w ub.r. 1,7 mln zł podatku dochodowego (wobec 1,3 mln zł w 2019 roku), a jej zysk netto zwiększył się z 5,07 do 6,96 mln zł. (z czego ten przypadający jednostce dominującej z 4,78 do 5,73 mln zł).

Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 7,88 do 9,07 mln zł, a na amortyzację i odpisy – z 4,01 do 4,28 mln zł. W Grupie Kapitałowej na koniec ubiegłego roku pracowały 84 osoby, czyli o 17 więcej niż przed rokiem.

W skali roku zmianie nie uległa struktura akcjonariatu. Na koniec ubiegłego roku 31 proc. akcji Audioteki miał Marcin Beme, 27,3 proc. – WEV Partners Limited, a 25,4 proc. – GPV I FIZAN. Pozostali akcjonariusze to Ondrej Tomek (9,4 proc. kapitału), Odra FIZAN (5,4 proc.) i szef Grupy Pracuj.pl Przemysław Gacek (1,8 proc.).

Audioteka