Audiowizualna Europa po Brexicie

Unia Europejska czeka na Brexit już od kilku lat. Eksperci snują wizję Europy bez Wielkiej Brytanii w kontekście gospodarczym, jednak proces ten ma również duże znaczenie na rynku audiowizualnym.

Nie da się ukryć, że Wielka Brytania to bezsprzecznie lider wśród produkcji i nadawców audiowizualnych w Europie. W Zjednoczone Królestwo nadaje 1 230 kanałów telewizyjnych, co stanowi 28 procent wszystkich kanałów nadawanych w Unii Europejskiej oraz udostępnionych jest 201 płatnych serwisów wideo, co stanowi 24 procent wszystkich płatnych serwisów w UE.

Na koniec 2018 roku w Europie nadawanych było 11 123 kanały telewizyjne, w tym 5 039 kanałów lokalnych.

Natomiast mieszkańcy UE mogli korzystać z 2 917 płatnych serwisów wideo na żądanie, w tym świadczone poza UE i skierowane na europejskie rynki. Rozkład serwisów wideo wyglądał następująco:

  • 1 624 serwisy nadawane w systemie catch-up TV (serwisy na żądanie umożliwiające oglądanie programów wyemitowanych wcześniej na antenach telewizyjnych)
  • 1 081 płatnych serwisów VOD
  • 212 darmowych serwisów VOD

Spośród kanałów telewizyjnych nadających w Europie, 8 procent z nich stanowiło własność publiczną, 1 proc. miało własność mieszana i 91 procent należało do prywatnych właścicieli, 28 proc. Kanałów nadawanych było w jakości HD.

Wśród płatnych serwisów VOD (SVOD), których w Europie w 2018 roku było w sumie 968, przy czym tych pochodzących z krajów Unii Europejskiej było 853 a 2 proc. z nich było własnością nadawców publicznych.

Dominująca formą pod kątem płatności za ofertę w serwisach VOD był system subskrypcyjny, który oferowany był w ponad 59 proc. dostępnych serwisów. Pozostałe oferują system jednorazowych płatności za wybrany tytuł, tzw. System transakcyjny (TVOD).

Po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej rynek audiowizualny poniesie wielkie straty, tak kraje pozostające w Unii Europejskiej, jak również sami nadawcy z Wielkiej Brytanii.

Wielka Brytania obecnie jest jednym z głównych ośrodków, który kieruje swoje usługi i produkty na rynki zagraniczne. To właśnie z wysp nadawanych jest na wszystkie rynki UE ponad 477 kanałów telewizyjnych oraz 99 serwisów VOD.

Europejskie Obserwatorium Audiowizualne po przeanalizowaniu treści w ofertach VOD w krajach UE raportuje, iż 30 proc. wszystkich treści w serwisach typu TVOD (transakcyjnych) oraz 26 proc. treści w serwisach SVOD (subskrypcyjnych) są pochodzenia brytyjskiego.

Jak się okazuje, wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej spowoduje wiele komplikacji na wielu polach. Czy angielscy nadawcy, aby uniknąć wzrostu kosztów związanych z licencjami czy też samym nadawaniem przeniosą się na kontynent? Być może część z nich na pewno, jednak sama przeprowadzka to również koszty a klienci usług audiowizualnych nie chcą płacić więcej za dotychczasowy dostęp do tych samych treści.

I tak duża polityka miesza nam w codziennych przyjemnościach.

stream2me/Raport przygotowany przez Europejskie Obserwatorium Audiowizualne/Zdjęcie:Pexels