Badanie Storytel: Polacy za rzadko słuchają podcastów

Połowa polskich internautów deklaruje, że zna pojęcie podcastu, ale pierwsze badanie tego zjawiska w naszym kraju pokazuje, że wciąż sięgamy po nie rzadziej niż za oceanem. Storytel Polska zamierza to zmienić.

Nikt do tej pory nie badał zjawiska podcastów w Polsce. Dlatego wyniki pierwszego takiego badania* warto porównać z zachodnimi trendami. Według badań Nielsen przeprowadzonych na zlecenie Storytel Polska w październiku tego roku znajomość samego terminu „podcast” zadeklarowała niespełna połowa internautów w wieku 19-49 (45%).

W USA w 2018 roku świadomość zjawiska jest już znacznie większa (63% w 2018r. vs 45% w 20011 r., The Podcast Consumer 2018, Edison Research).

Co piąty polski internauta w wieku 19-49 deklaruje, że słucha podcastów, co oznacza, że  użytkownicy podcastów to w Polsce dziś kilka milionów osób. Spośród badanych, 12% deklaruje, że przesłuchało przynajmniej jeden podcast w ostatnim miesiącu, a 7% wskazuje, że słuchało podcastu w ostatnim tygodniu.

Dla porównania w Stanach Zjednoczonych podcastów słucha już co czwarty Amerykanin w wieku 12+ (73 mln według danych Edison Research).

Podcasty po  polsku

Nazwa „podcast” wzięła się prawdopodobnie z połączenia słów iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Jest to audycja w odcinkach do osłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i z możliwością subskrybcji. Może dotyczyć rozwoju osobistego, sportu, dzielenia się wiedzą w zakresie prowadzenia biznesu, wychowania dzieci czy nauki języka.

W tematyce nie ma ograniczeń. Według Wikipedii początki podcastingu sięgają 2000 roku, a w Polsce zjawisko pojawiło się w roku 2005. Z ostatnio przeprowadzonych badań wynika, że dziś w Polsce podcastów słucha trochę więcej mężczyzn, niż kobiet (54% vs 46%).

Po podcasty sięgają częściej ludzie młodzi, zwłaszcza w wieku 19-29 (wśród nich już co czwarty internauta deklaruje, że słuchał kiedykolwiek podcastów).Podcasty  są bardziej popularne także wśród mieszkańców dużych i średnich miast.

Podcasty w Storytel

Podcasty to nowy format, który już wkrótce będzie dostępny dla użytkowników aplikacji Storytel, obok kilkudziesięciu tysięcy audiobooków i ebooków w języku polskim i angielskim oraz kilkudziesięciu seriali audio.

„Podcasty Storytel to cykl audycji o rożnej tematyce. Od politycznych rozmów Witolda Jurasza, przez kulturalne wywiady Kamila Śmiałkowskiego i lifestylowe rozmowy Samar Khanafer i Michała Rejenta, aż po rozwój osobisty z Jakubem Bączkiem, podcast podróżniczy Sławka Makaruka i kobiecy głos grupy Gerlsy. Uruchomimy na początek 10 podcastów, ale na tym nie poprzestaniemy. Badamy rynek i potrzeby konsumentów. Stawiamy na nową jakość i budowanie rozpoznawalności kategorii podcastów w Polsce. Wierzymy, że ta krótsza forma trafi do nowych odbiorców, którzy docenią możliwość streamingu różnych formatów audio w jednej aplikacji.” – mówi Jakub Barzak, Marketing Manager, Storytel Polska.

W Storytel Podcast usłyszymy: Witolda Jurasza (polityka); Kamila Śmiałkowskiego (kultura); Sławka Makaruka (podróże); Jakuba Bączka (rozwój osobisty); Samar Khanafer i Michała Rejenta (lifestyle); Gerlsy – Olgę Bołądź, Magdalenę Lamparską, Julitę Olszewską i Jowitę Radzińską (lifestyle); Dorotę Sumińską (zwierzęta), Agnieszkę Bolikowską (języki obce); Agnieszkę Stein (parenting) oraz Figlaki – Martę Krajewską i Kasię Błędowską (podcast dla dzieci).

Firma zapowiada szeroką promocję nowego formatu od początku 2019 roku. Tymczasem, we współpracy z Nielsen, Storytel Polska realizuje kolejny etap badań o podcastach.

Wkrótce dowiemy się więcej o doświadczeniach Polaków z podcastami. Jakich podcastów słuchają i dlaczego? Czy wybierają polskie czy zagraniczne audycje? Gdzie słuchają, od kiedy, jak często itd. Pełne badania zostaną upublicznione w styczniu. 

Storytel to cyfrowa usługa abonamentowa, umożliwiająca streaming audiobooków na telefonach, tabletach i komputerach. Firma powstała w 2005 r. w Szwecji, w Polsce działa od lutego 2016. Obecnie ma ponad 700 tys. użytkowników w 15 krajach.

*Badanie zostało przeprowadzone przez Nielsen na zlecenie Storytel, metodą CAWI na grupie reprezentatywnej internautów (n=1023), w wieku 19-49 lat, w październiku 2018 roku.

Storytel Zdj.Storytel