Cyfrowa Polska i YouTube ogłaszają teatry i grupy teatralne, które otrzymają wsparcie na realizację spektakli online

Ośmioro laureatów, w tym teatry i grupy teatralne, otrzyma dofinansowanie od Związku Cyfrowa Polska i YouTube na realizację spektakli online w ramach wartego 256 tys. zł programu grantowego.

Nagrodzone projekty zostaną zaprezentowane w sieci w ramach drugiej edycji festiwalu YouTube Dni Kultury, która odbędzie się w marcu br. Partnerami akcji są Narodowe Centrum Kultury oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Do ogłoszonego na początku grudnia przez polską branżę cyfrową programu grantowego dla teatrów zgłosiło się ponad 70 instytucji, w tym teatry, miejskie ośrodki kultury oraz fundacje i stowarzyszenia reprezentujące różnego typu grupy teatralne z całej Polski. Po zapoznaniu się z projektami, jury zdecydowało się nagrodzić osiem projektów, a nie jak zakładano wcześniej sześć. W związku z tym zwiększono również budżet programu, który wyniósł on ponad 256 tys. zł.

Laureatów wybrała kapituła nagrody w składzie: dr hab., Rafał Wiśniewski, prof. ucz. – dyrektor Narodowego Centrum Kultury, dr Jarosław Cymerman – wicedyrektor Instytutu Teatralnego, Tomasz Raczek – teatrolog i krytyk filmowy, Michał Kanownik – prezes Związku Cyfrowa Polska oraz Małgorzata Krasowska – Country Manager YouTube Polska. Członkowie jury docenili m.in. nieszablonowość i kreatywność projektów oraz potencjał wiążących się z ich obecnością w świecie wirtualnym.

– Wybór nie był łatwy, bo wszystkie zgłoszone przedstawienia reprezentują naprawdę wysoki poziom. Dlatego ostatecznie zdecydowaliśmy się wybrać osiem z nich, a nie sześć, jak informowaliśmy wcześniej. Spektakle już w marcu będzie można obejrzeć na YouTube – mówi Michał Kanownik, reprezentujący organizatora. Jak przyznaje, program grantowy dla teatrów cieszył się dużym zainteresowaniem twórców, także dzięki wsparciu Narodowego Centrum Kultury oraz Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. – Cieszymy się, że mogliśmy zwiększyć pulę nagród i jesteśmy dumni, że z jednej strony możemy pomóc finansowo samym teatrom, które dziś z powodu pandemii nie mogą normalnie funkcjonować, a z drugiej – wesprzeć działania na rzecz zwiększenia dostępu do kultury – dodaje Kanownik.

Małgorzata Krasowska, Country Manager YouTube Polska: – Aplikacje złożone przez teatry przeglądałam z wielkim wzruszeniem i radością – poczułam wyjątkowy przedsmak atmosfery spotkania ze sztuką. Już niedługo aż osiem teatrów z całej Polski będzie produkowało różnorodne sztuki, których premiery online zobaczymy w marcu podczas festiwalu YouTube Dni Kultury. Każdy widz z pewnością znajdzie coś dla siebie. Jestem bardzo szczęśliwa, że praca aktorów, ale i całych ekip teatralnych, zostanie uwieczniona i wzbogaci portfolio wideo uczestniczących instytucji. Cieszy mnie również fakt, że teatry są zainteresowane rozwojem i zdobywaniem wiedzy na temat obecności w sieci – my w tym pomożemy! – mówi.

Nagrodzone prace

  1. Teatr Capitol w Warszawie – „Wykrywacz Kłamstw” – Spektakl z udziałem Olafa Lubaszenki i Kacpra Kuszewskiego.
  2. Teatr Dziewiątka działający przy Bolesławieckim Ośrodku Kultury – „Wyspa chudych” – Przedstawienie opowiada historię polskich dzieci, które w czasie II wojny światowej znajdowały się w obozie przy ulicy Przemysłowej w Łodzi.
  3. Teatr Mały w Tychach – „Magnetyzm sieci” – Projekt oparty na wystawianym w teatrze spektaklu „Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm Serca” Aleksandra Fredry.
  4. Grupa teatralna MUMIO – „Welcome Home Boys” – Historia dwóch braci, którzy po śmierci ojca dowiadują się – z pozostawionego przez niego testamentu – o niezwykłym zadaniu, którego mają się podjąć.
  5. Grupa teatralna Pingwiny działająca przy Centrum Kultury i Sztuki im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Sierpcu – „Nitka” – Projekt pokazuje doświadczenia młodych ludzi i oparty jest m.in. na tekstach Zbigniewa Herberta ze zbioru pt. „Pan Cogito”.
  6. Grupa teatralna Start działająca przy Fundacji Via Culturae w Łodzi ­– „Mój Jazz” – Muzyczna opowieść o pierwszym po II wojnie światowej zespole jazzowym Melomani, który został założony przez filmowców i muzyków z Łodzi oraz Krakowa.
  7. Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie – „Bierki” – Adaptacja powieści Marcina Szczygielskiego o tym samym tytule.  Sztuka dotyka kilku najbardziej aktualnych problemów współczesności: wykluczenia, samotności, potrzeby akceptacji oraz nietolerancji.
  8. Teatr Ucieczkowy wraz z Miejskim Ośrodkiem Kultury w Kowarach ­–„Napromieniowany raj – Wizja lokalna” – To spektakl o kopalniach uranu. Projekt będzie realizowany na kanwie tekstu teatralnego „Napromieniowany Raj” autorstwa Jarosława Szczyżowskiego, przewodnika górskiego i autora przewodników emocjonalnych.

Prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury, jeden z członków jury, podkreśla ogromną różnorodność zgłoszonych projektów oraz podmiotów, które za nimi stoją. – Konkurs daje szansę i dużym, i małym – zarówno profesjonalnym teatrom, jak też organizacjom pozarządowym, samorządowym instytucjom kultury i indywidualnym inicjatywom. One tworzą tzw. amatorski ruch teatralny, który działając z wielką pasją, zaangażowaniem i inwencją, poszerza ofertę teatrów zawodowych. Tę różnorodność można również dostrzec w gronie laureatów, gdzie obok uznanych instytucji teatralnych z dużych miast, znalazły się instytucje kultury z małych ośrodków i prywatne zespoły teatralne – mówi dyrektor NCK i dodaje: – Cieszy mnie szczególnie, że swoją szansę wykorzystały mniejsze podmioty, w tym domy, centra i ośrodki kultury oraz NGOsy. Ich działalność w obszarze kultury od lat wspiera Narodowe Centrum Kultury.

Członkowie jury przyznają również zgodnie, że przyznane granty pomogą zespołom teatralnym łatwiej przetrwać pandemiczny kryzys. – Musimy pamiętać, że nasz teatralny krajobraz jest niezwykły w skali świata – w 170 miastach i miejscowościach działa ponad 900 teatrów oraz grup teatralnych o różnym statusie zawodowym i instytucjonalnym. To dziesiątki tysięcy ludzi, którzy szczególnie teraz potrzebują możliwości artystycznej ekspresji i pracy zawodowej. Właśnie dlatego inicjatywy takie jak ta są nie do przecenienia. Bo chociaż teatr w sieci nie zastąpi nigdy relacji żywego aktora z żywym widzem, to w obecnej sytuacji pozwala teatrowi trwać i czekać na lepszy czas, który – w co głęboko wierzę – nadejdzie już niedługo – mówi Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, dyrektor Instytutu Teatralnego.

– Niektóre spektakle być może w ogóle nie powstałyby bez tych pieniędzy, inne są już gotowe, ale zyskają nieśmiertelność i powszechny dostęp dzięki umieszczeniu ich w świecie wirtualnym. Podejmując decyzję o tym, które projekty otrzymają wsparcie grantowe, braliśmy pod uwagę to by reprezentowały one zarówno różnorodne tematy, jak postawy społeczne, formy artystyczne i środowiska teatralne. Mam wrażenie, że to się udało – dodaje Tomasz Raczek.

Wybrane projekty teatralne będzie można obejrzeć w internecie za darmo w ramach kolejnej edycji festiwalu YouTube Dni Kultury. Podczas trzydniowego wydarzenia, które odbędzie się w dniach 26-28 marca br., internauci będą mieli możliwość zobaczenia wyjątkowych i różnorodnych treści z całej Polski. Więcej szczegółów o wydarzeniu znaleźć będzie można na stronie youtubednikultury.pl.

Aby dodatkowo wesprzeć instytucje kultury i pomóc im rozwijać swój potencjał i działalność w sieci, w ramach uruchomionego w listopadzie ub.r. bezpłatnego programu Google, Polskiego Funduszu Rozwoju oraz Chmury Krajowej – Firmy Jutra, rusza jego nowa część – Firmy Jutra dla kultury.

Program jest skierowany do wszystkich instytucji, które potrzebują wsparcia w zaadaptowaniu się do nowej rzeczywistości. Już od 10 lutego, w każdą środę, o godzinie 12:00, odbywać się będzie bezpłatny webinar dla instytucji kultury. Ich uczestnicy będą mogli dowiedzieć się, w jaki sposób skutecznie przekazać użytkownikom internetu informacje o wydarzeniach, spektaklach, koncertach czy wystawach.

Udział w szkoleniu to pierwszy krok w programie Firmy Jutra. Po jego zakończeniu każdy z uczestników otrzyma dostęp do unikalnego kursu wideo, poświęconego analityce i reklamie w internecie, linki do przydatnych narzędzi i kursów oraz możliwość wzięcia udziału w dyżurach eksperckich i indywidualnych konsultacjach z doradcą Google.

Cyfrowa Polska/Zdjęcie główne: Zdjęcie autorstwa Ruca Souza z Pexels