Empik Go pokazuje magię Śląska

„Drach” Szczepana Twardocha, „Przigody ôd Alicyje we Kraju Dziwōw” Lewisa Carrolla czy „Kōmisorz Hanusik” Marcina Melona to tytuły audiobooków, które będziemy mieli szansę usłyszeć po śląsku w ramach najnowszej akcji „Audiobooki po śląsku”.

Empik Go jako pierwsza platforma streamingowa postanowiła zebrać dzieła śląskich twórców i oddać je w ręce użytkowników z regionu i nie tylko! Do katalogu aplikacji trafią także kultowe e-booki o tej historycznej krainie.

W celu ukazania bogactwa oraz piękna kultury i języka śląskiego, Empik Go postanowił stworzyć specjalną kategorię audiobooków i ebooków, które przybliżą fanom literatury ten region oraz jego niezwykłą kulturę.

Format audio wydaje się wręcz idealnym do tego, by język ten mógł magicznie wybrzmieć. W specjalnie utworzonym katalogu pojawi się niemal 50 tytułów (po śląsku oraz o Śląsku) najpopularniejszych pisarek i pisarzy w wersji audio oraz ebooka.

Wśród nich: śląska odsłona książki autorstwa Szczepana Twardocha w tłumaczeniu Grzegorza Kulika, seria kryminalna „Komisorz Hanusik” Marcina Melona w czytaniu Anny Krypczyk czy reportaż o Wampirze z Zagłębia Przemysława Semczuka.

 Do akcji przyłączyli się twórcy, dla których Śląsk jest szczególnie bliski. Jedną z ambasadorek akcji została Anna Dziewit-Meller. Książki „Góra Tajget” oraz „Od jednego Lucypera” pisarki i dziennikarki, która w swoich utworach często wraca do rodzinnego Śląska, także trafiły do katalogu akcji.

O Śląsku, jego historii, kulturze i ogromnie złożonej tożsamości w Polsce wiemy bardzo mało albo nic – to wina wielu lat zaniedbań edukacyjnych, systemu, który pokazuje Polskę jako pewien kulturowy monolit. A przecież Śląsk jest niczym odrębna planeta, ze swoimi bohaterami, niejednoznacznymi wyborami, z twórcami i całym kalejdoskopem zjawisk, które warto poznać, by lepiej zrozumieć swoich krajan z południa Polski – podkreśla Anna Dziewit-Meller.

We współpracy z wydawnictwami oraz śląskimi twórcami i artystami udało się przygotować akcję, która każdego dnia będzie zwiększać swój zasięg. Jeden z filarów promocji – plakat zapowiadający wydarzenie – został przygotowany przez Monikę Kudełko, dizajnerkę z Rudy Śląskiej. Grafika promująca „Audiobooki po śląsku” przedstawia Ślonsko Muter, czyli kultową postać z tego regionu.

Tworząc tę postać miałam w głowie typową śląską matkę, ciotkę, babcię. Każdy z nas, tutaj miał taką kobietę w rodzinie – twardą, której bał się i mąż i dzieciaki, w fartuchu w białe grochy. Stała gdzieś w kuchni, przy byfyju i na wszystko narzekała, ale z takim charakterystycznym przekąsem. Można odnieść wrażenie, że te nasze śląskie kobiety są do siebie bardzo podobne – mają ten sam cięty język – mówi Monika Kudełko.

Na grafice pojawiła się także familok, czyli charakterystyczny dla Śląska budynek z czerwonej cegły, z bardzo charakterystycznymi okiennicami. Jak dodaje autorka grafiki – Nie bez powodu grafika przygotowana na specjalne potrzeby akcji, zawiera właśnie te elementy. Może mieszkańcy innych województw nie zrozumieją, ale każdy Ślązak zrozumie klimat familoka i Muter.

Akcja „Audiobooki po śląsku” startuje 30 sierpnia, lecz swoje utwory można zgłaszać do niej każdego dnia. Empik Go zaprasza wydawców do współpracy. 

Empik/Zdjęcie główne: Empik