Europejczycy w ubiegłym roku wydali 14 mld dolarów na usługi streamingowe

Europejczycy w 2020 roku poszli na całość i wydali na usługi streamingowe 14 miliardów dolarów, to jest trzykrotnie więcej niż dekadę wcześniej.

Jak donosi Hollywood Reporter, według najnowszego raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, mieszkańcy Unii Europejskiej w 2010 roku na usługi streamingowe wydali 468 milionów dolarów, dziesięć lat później przychód platform streamingowych w 28 krajach unii to już niebagatelna kwota 14 miliardów dolarów. Jednym z powodów rosnącej popularności tego typu rozrywki była pandemia koronawirusa.

Większość ubiegłorocznych przychodów pochodziła z serwisów tupu SVOD, czyli opłacanych w systemach subskrypcyjnych.

Ich wartość oscylowała wokół 9,7 miliarda dolarów. Na tak duże przychody platform, obok pandemii koronawirusa złożyły się również premiery nowych platform streamingowych, jak francuska Salto, Britbox z ofertą BBC oraz ITV oraz w wybranych europejskich krajach Disney +.

Jak raportuje Ampere Analysis w Europie serwisy stremingowe w 2019 roku subskrybowało minimum jedna usługę ponad 103 miliony Europejczyków (w 2018 roku było ich 73 miliony). Wszystkie usługi VOD, w tym SVOD, AVOD oraz TVOD stanowiły w 2019 roku 7 proc. rynku audiowizualnego w krajach Unii Europejskiej.

Największym graczem na europejskim rynku jest Netflix, który w 2020 roku z przychodami na poziomie 6,4 miliard dolarów, 54,4 milionami subskrypcji miał pełne 55 proc. rynku VOD. Na drugim miejscu uplasował się Amazon Prime Video z przychodami na poziomie 1,1 miliarda dolarów, 29 milionami subskrypcji oraz 19 proc. udziałem w rynku.

Daleko za dwoma głównymi serwisami uplasowały się:

  • Disney + z przychodami 440 mln dolarów, 10 milionów subskrypcji, 4 proc. udziału w rynku
  • Dazn z przychodami 453 mln dolarów, 4 miliony subskrypcji
  • HBO z przychodami 200 mln dolarów, 1,6 milionów subskrypcji
  • Now TV z przychodami 375 mln dolarów, 1,9 milionów subskrypcji
  • Apple TV z 12,2 milionów subskrypcji (Apple nie raportuje przychodów z serwisu SVOD)

Europejski rynek audiowizualny w 2019 roku (ostatnie dostępne dane) wart był 137 mld dolarów z czego największy udział, pomimo umacniania się serwisów streamingowych, ciągle przypada na standardowa telewizje liniową, której płatny segment udział wynosił 30 proc., telewizja komercyjna miała udział na poziomie 27 proc., natomiast europejscy nadawcy publiczni uzyskali udział 23 procentowy.

stream2me/Zdjęcie główne: Anthony Beck z Pexels