Podsumowanie roku audiobooków w aplikacji Empik Go

145 milionów przeczytanych stron e-booków, 13 milionów godzin przesłuchanych audiobooków oraz podcastów. W naznaczonym przez pandemię 2020 roku obserwujemy nowy trend w spędzaniu wolnego czasu.

Oprócz oglądania nowych produkcji platform streamingowych zaczynamy coraz bardziej interesować się audiohistoriami oraz czytać e-książki. W minionym roku prawie milion nowych użytkowników pobrało aplikację Empik Go.

Wśród najważniejszych powodów, dla których audiobooki, e-booki oraz podcasty w Polsce stają się coraz bardziej popularne, wymienia się zmianę sposobu spędzania wolnego czasu oraz potrzebę jego zaoszczędzenia.

Jak wynika z danych Empik Go, Polacy z roku na rok coraz częściej korzystają z treści audio. Potwierdza to niemal 3,5 miliona odsłuchanych audiobooków i podcastów w 2020 roku. Równie dużym zainteresowaniem cieszą się e-booki.

W minionym roku użytkownicy aplikacji przeczytali ich ponad 1,5 miliona. Wśród gatunków, które najczęściej wybierają abonenci Empik Go, królują kryminał, literatura faktu, literatura obyczajowa, a także propozycje dla dzieci. Od lutego 2020 roku Empik Go oddał w ręce swoich abonentów 26 udźwiękowionych produkcji oryginalnych: słuchowisk, audioseriali i podcastów. Marka do swoich tytułów angażuje topowych polskich aktorów, co pozytywnie wpływa na poziom realizacji, który nie odstaje od produkcji filmowych.

Obserwujemy dojrzewanie nowej kategorii w branży rozrywkowej. W 2020 roku audiobooki wyszły z czytelniczej niszy i trafiły do głównego nurtu. Razem z podcastami tworzą znakomite uzupełnienie dotychczasowych form spędzania wolnego czasu. Nie rywalizują z telewizją czy filmem, ponieważ kontekst korzystania jest zupełnie inny – są to momenty, podczas których nasze oczy lub ręce są zajęte. To już nie tylko lektury i klasyka literatury. To również nowości książkowe dostępne w dniu premiery oraz coraz więcej tytułów, które są tworzone specjalnie jako audioserial czy słuchowisko. Empik Go stało się motorem napędowym tych zmian i zamierza potroić ilość produkcji w 2021 roku – Kuba Piotrkowicz, Head of Digital Content w Grupie Empik.

Podczas gali Bestsellerów Empiku 2020 dowiemy się, Które z tytułów były najpopularniejsze w 2020 roku. Wśród nominowanych do tej prestiżowej nagrody znalazły się oryginalna produkcja audio „Fucking Bornholm” według scenariusza Filipa Kasperaszka i Anny Kazejak. Drugim z nominowanych dzieł jest hit wakacji – thriller przygodowy „Kwestia Ceny” autorstwa Zygmunta Miłoszewskiego.

O miano najpopularniejszego audiobooka zawalczy także szokujący reportaż „Prostytutki. Tajemnice płatnej miłości” Piotra Mieśnika i Magdy Mieśnik. Kolejnym przebojem 2020 roku była „Historia Ułana”, czyli spin-off powieści „Wyrwa” Wojciecha Chmielarza opisujący wcześniejszą historię jednego z bohaterów w stylu origin stories.

O statuetkę powalczy także serial audio „Kroniki koronawirusowe” Malcolma XD, który przedstawił absurdalną ekspedycję pewnej lokalnej społeczności w trakcie pandemii koronawirusa.

Empik/Zdjęcie główne:Empik