Polska z najszybciej rozwijającym się rynkiem podcastów
Inwestycje czasu, funduszy i kreatywne podejście do podcastów opłaca się mediom i twórcom. Polska jest jednym z rynków globalnych, w którym sektor podcastów najszybciej rozwija się. Według firmy Voxnest, Spotify jest wiodącą platformą podcastów w Polsce, a społeczność ich słuchaczy rośnie o 300% w skali rok do roku.
Z ponad 217 milionami użytkowników w 79 krajach Spotify jest obecnie jedną z największych na świecie platform streamingowych z treściami audio, zawierającą bogaty katalog utworów i podcastów. Według serwisu, już ponad 20 000 zespołów kreatywnych na całym świecie publikuje tysiące serii podcastowych na różnorodne tematy: od kultury, informacji i ekonomii, przez psychologię i sport, po cykle fabularne i komediowe.
Format podcastów ewoluuje w zawrotnym tempie i choć w Polsce nadal jest w fazie wczesnego rozwoju, dostrzegamy w nim ogromny potencjał wzrostów – tylko w ostatnim roku liczba słuchaczy podcastów na Spotify w Polsce wzrosła o 300 proc.
Według danych Voxnest – właściciela jednej z największych platform hostingowych dla podcastów, Spreaker – Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków dla tego formatu na świecie. Wzrosty sięgają 40 proc. w skali miesiąc do miesiąca. Wyprzedzają nas Chile, Argentyna, Peru, Meksyk i Chiny. Według danych Voxnest Spotify jest obecnie platformą #1 w Polsce jeśli chodzi o streaming podcastów.
Wraz ze wzrostem liczby słuchaczy, rośnie również katalog dostępnych tytułów. Obecnie na Spotify znajdziecie ponad 250.000 różnych podcastów. Spotify skupia się na rozwoju lokalnych produkcji.
[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Chcemy dać polskim słuchaczom kompleksowe doświadczenie słuchania treści i udostępniać różnorodne formaty i gatunki podcastów. Właśnie dlatego z zaangażowaniem wspieramy lokalnych twórców w promowaniu formatu podcastów w Polsce.[/perfectpullquote]
Komentuje Przemek Pluta odpowiedzialny za strategię rozwoju Spotify w Europie Wschodniej i Południowej
Coraz więcej krajowych wydawców i redakcji rozszerza swoje portfolio o podcasty, od mediów informacyjnych, takich jak Onet i Puls Biznesu, po tytuły tematyczne, poświęcone technologii czy kulturze, jak Niebezpiecznik i Newonce. Kolejni twórcy internetowi zaczynają publikować podcasty i w ten sposób wzmacniać relacje z fanami, weźmy za przykład chociażby Radka Kotarskiego z Polimatów czy Kasię Czajkę i Pawła Opydo i ich serię ZVZ.
[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Spotify dąży do zbudowania całego uniwersum treści audio, które będzie motorem do dyskusji, angażowania społeczności, tworzenia nowych kontekstów. Spotify się to udaje, ponieważ oferujemy powszechny dostęp do platformy i treści audio na żądanie na różnorodnych nośnikach i w każdej lokalizacji – na smartfonie, w domu, w samochodzie, gdziekolwiek chcemy.[/perfectpullquote]
Dodaje Przemek Pluta ze Spotify
Ponad 50 proc. słuchaczy podcastów w Polsce ma mniej niż 30 lat. Według statystyk Spotify ponad 90 proc. czasu spędzanego z podcastami odbywa się za pośrednictwem smartfonów. Co może zaskakiwać, podcastów słuchamy nie tylko rano i wieczorem. Najwięcej streamów notujemy w ciągu dnia, popołudniami.
Jeśli przyjrzymy się ulubionym gatunkom podcastów słuchanych przez Polaków na czele zestawienia najpopularniejszych kategorii znajduje się Sztuka i rozrywka, a dalej Edukacja oraz Komedia. Jeśli chodzi o najczęściej słuchane tytuły, na pierwszym miejscu znajduje się seria Kryminatorium, którego prowadzącym jest Marcin z kanału YT Niediegetyczne, a tuż za nim plasuje się Karol Paciorek i jego seria Imponderabilia.
Podium uzupełnia seria Dwóch Typów Podcast, którego prowadzącymi są dwaj youtuberzy: GargamelVlog oraz Generator Frajdy. Innym ciekawym przykładem jest edukacyjna seria Strefa Psyche, przygotowywana przez Uniwersytet SWPS. Krajowe zestawienia zmieniają się cyklicznie, ponieważ coraz więcej redakcji, twórców i instytucji decyduje się na stałe publikowanie swoich podcastów na Spotify.
Najczęściej streamowane gatunki podcastów w Polsce w kwietniu 2019
- Sztuka i rozrywka
- Edukacja
- Komedia
- Zdrowie i styl życia
- Wiadomości i polityka
Najczęściej streamowane podcasty w Polsce w kwietniu 2019
- Kryminatorium
- Imponderabilia
- Dwóch typów podcast
- Polimaty 2
- 7 metrów pod ziemią
- Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS
- Ja i moje przyjaciółki idiotki
- Speak English now Podcast through Mini Stories
- Zabójcze opowieści
- WNOP: Więcej niż oszczędzanie pieniędzy
Spotify