Spotify prezentuje najnowsze muzyczne trendy z czasu izolacji

245 procent więcej playlist z piosenkami na wakacje, 2 750 list odtwarzania słuchanych w trakcie pieczenia chleba bananowego oraz znaczny wzrost nowych list towarzyszących domowym obowiązkom i nabywaniu nowych umiejętności to tylko niektóre z nowych trendów odnotowanych przez Spotify  podczas izolacji. Sprawdź co jeszcze się zmieniło w upodobaniach słuchaczy.

Na przełomie kwietnia i maja Spotify zanotował około 50-procentowy wzrost ilości playlist zawierających słowa kluczowe takie jak „fryzjer” czy „farbowanie włosów”.

Jak wynika z analizy, wśród najpopularniejszych utworów dedykowanych tym, którzy zajmują się dbaniem o nasze fryzury w Polsce znalazły się „Tamagotchi” Taconafide, „Dance Monkey” Tones and I, „Eluwina” Kacpra Błońskiego, „Happier” autorstwa Bastille i Marshmello, „bad guy” Billie Eilish, „8 Kobiet Remix” Bedoesa i Taconafide oraz „@ (trailer)” chilwagonu.

W okresie od 17 kwietnia do 17 maja zaobserwowano ponad 1400 procentowy wzrost liczby list odtwarzania tworzonych do słuchania w trakcie pracy z domu (w porównaniu z pierwszą dekadą marca).

W tym czasie użytkownicy na całym świecie wykonywali swoje profesjonalne działania  w rytmach „Work From Home” autorstwa Fifth Harmony (feat. Ty Dolla $ign), „9 do 5” Dolly Parton, „Blinding Lights” The Weeknd, „Light On” Maggie Rogers, „10.000 hours” Dan + Shay (z Justinem Bieberem), „Boss Bitch”” Doja Cat, „Delicate” Taylor Swift i „The Less I Know the Better” Tame Impala. Rośnie również popularność sonat Beethovena i Bacha oraz „Für Elise”” w wykonaniu pianisty Lang Langa.

O 1000 proc. wzrosła również ilość playlist o tematyce związanej z nauką w domu, co pokazuje, jak muzyka pomaga zarówno rodzicom, jak i uczniom poradzić sobie z wyzwaniami zdalnego nauczania. Wśród najpopularniejszych utworów na listach odtwarzania na całym świecie znalazły się takie piosenki jak: „Supalonely” BENEE i Gus Dapperton, „Sucker” Jonas Brothers, „Circles” Post Malone oraz „Don’t Start Now” Duy Lipy.

Nauka to jednak nie wszystko! Jak wynika z opracowania, liczba playlist skupionych wokół komputerowej gry symulacyjnej Animal Crossing New Horizons również wzrosła o 1000 procent.

W czasie izolacji część użytkowników poświęca czas wolny na odkrywanie i rozwijanie swoich pasji, co wpłynęło na 40-procentowy wzrost ilości playlist dedykowanych kolorowaniu i ponad 90-procentowy malowaniu. Jak wynika z zestawień, użytkownicy na świecie słuchają wówczas „Shape Of You” Eda Sheerana, z kolei Polscy słuchacze wybierają utwory Macieja Maleńczuka takich jak „Wakacje z Blondynką”, „Dawna dziewczyno” w wersji live czy „Barman”.

Izolacja sprzyja również gotowaniu i pieczeniu co widać po statystykach zanotowanych w serwisie Spotify! Użytkownicy platformy stworzyli w ostatnim czasie o 120 procent więcej playlist poświęconych pieczeniu, a w okresie między 17 kwietnia a 17 maja sama ilość list odtwarzania dedykowanych chlebkowi bananowemu wzrosła o około 225 procent – do 2 750 playlist obecnie.

Wśród utworów, które najczęściej pojawiały się w tych playlistach znalazły się „Sunday Best” Surfaces, „Banana Pancakes” Jacka Johnsona, „Watermelon Sugar” Harry’ego Stylesa, „Sugar” Maroon 5 czy „everything i wanted” Billie Eilish.
 
Spędzając czas w domu, nie sposób uniknąć sprzątania, jednak z ulubioną muzyką domowe obowiązki mogą stać się przyjemnością! Ten czas Polacy umilają sobie, odtwarzając m.in.: „Toxic” Britney Spears, „Małomiasteczkowy” Dawida Podsiadło, „Uptown Funk” Bruno Marsa i Marka Ronsona, „Don’t Start Now” Duy Lipy czy „Señorita” w wykonaniu Camili Cabello i Shawna Mendesa.
W serwisie Spotify znajduje się obecnie 940 tysięcy playlist dedykowanych porządkom, które w ciągu ostatniego miesiąca były odsłuchiwane o 65 procent częściej, a ich ilość wzrosła o 40 procent.

Idzie lato, a co za tym idzie poświęcamy więcej czasu dbaniu o balkony, tarasy i ogrody, które w czasie wolnym mogą zastąpić wakacyjny resort. Przygotowując się na ciepłe wieczory i słoneczne dni ilość playlist towarzyszących użytkownikom w trakcie prac ogrodowych wzrosła o ponad 430 proc.. Użytkownicy w tym czasie najchętniej słuchają „Gardening At Night” R.E.M, „Avant Gardener” Courtney Barnett, „Mr. Blue Sky” Electric Light Orchestra oraz „Sunflower” autorstwa Post Malone i Swae Lee.

Z każdym stopniem celsjusza rośnie również czas, który słuchacze poświęcają na stworzenie idealnej składanki na wakacje, co wpłynęło na 245 procent więcej playlist z muzyką na lato.
 
O ile nie stwierdzono inaczej, wszystkie dane zostały zebrane w okresie od 17 kwietnia do 17 maja 2020 roku. Tam, gdzie wykazano wzrost procentowy, porównano dane z okresu od 17 kwietnia, do 17 maja do ostatniego tygodnia lutego 2020 roku. O ile nie podano inaczej, dane są globalne.
 
Spotify/Zdjęcie główne: Spotify