W pandemii życie literackie rozkwitło online

Ponad 21 mln sprzedanych egzemplarzy, blisko 4 miliony odsłuchanych audiobooków i podcastów – dane Empiku pokazują, że w pandemii Polacy bardzo chętnie spędzali czas z książką.

Wzrosło również znaczenie internetu w sprzedaży książek – w ciągu minionych 12 miesięcy liczba egzemplarzy zakupionych online zwiększyła się aż o 68 proc. (a w ostatnim kwartale 2020 r. aż o 100 proc.). Z kolei przeniesienie życia literackiego do sfery online zaowocowało dynamicznym rozwojem wydarzeń – w wirtualnych spotkaniach literackich wzięło udział 5 mln odbiorców.

Wyniki badania ankietowego IMAS International pokazują, że w okresie pandemii co trzeci Polak deklaruje częstsze sięganie po książkę, a więcej czytają zwłaszcza dzieci. Potwierdzają to dane sprzedażowe Empiku za okres od marca 2020 do końca lutego 2021.

Wynika z nich, że Polacy w poszukiwaniu wartościowych form spędzania czasu w domu chętnie sięgali po ofertę książkową dostępną online. Liczba egzemplarzy sprzedanych za pośrednictwem platformy Empik.com w ciągu dwunastu pandemicznych miesięcy była aż o 68 proc. wyższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej, a w IV kwartale 2020 wzrost był ponad dwukrotny.

Łączna sprzedaż książek we wszystkich kanałach Empiku osiągnęła aż 21,3 mln egzemplarzy. Do najpopularniejszych kategorii należą: książki dla dzieci w wieku 3-5 lat, powieści kryminalne i thrillery, literatura obyczajowa oraz literatura faktu/reportaż. Co ciekawe w kontekście analizowanego okresu, dużym zainteresowaniem cieszyły się też książki z kategorii rozwoju osobistego.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”#FF0000″ class=”” size=”15″]O dynamicznym rozwoju rynku książki w internecie świadczy nie tylko liczba sprzedanych egzemplarzy, ale też wyraźny przyrost grona kupujących: w kanale online co drugi klient był nowym użytkownikiem. Łącznie w czasie 12 miesięcy pandemii po książki w Empiku sięgnęło prawie 3,5 miliona osób – Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.[/perfectpullquote]

Nadzieję na wzrost czytelnictwa w dłuższej perspektywie daje zwłaszcza duża popularność literatury dla najmłodszych. Książki dla dzieci do 12 lat stanowiły aż 25 proc. egzemplarzy zakupionych w ubiegłym roku na Empik.com.

Wobec braku tradycyjnych wydarzeń kulturalnych w czasie pandemii wiele instytucji i firm postanowiło zapewnić odbiorcom łatwy dostęp do kultury w nowym modelu, czyli online. Życie literackie także przeniosło się do internetu, m. in. za sprawą Empiku, który na swoim koncie ma organizację aż 167 spotkań i wydarzeń książkowych w przestrzeni wirtualnej.

Były to nie tylko spotkania autorskie towarzyszące premierom wydawniczym, ale też wydarzenia w ramach dwóch edycji innowacyjnych w swojej formule, Wirtualnych Targów Książki. Łącznie zgromadziły one 5 mln widzów, z czego 3,1 mln przyciągnął cykl 79 spotkań #premieraonline. Najwięcej osób wzięło udział w spotkaniach: z Rafałem Paczesiem (124 tys.), Wojciechem Mannem (98 tys.) i Katarzyną Nosowską (97 tys.).

Z kolei w wydarzeniach zorganizowanych w ramach Wirtualnych Targów Książki udział wzięło w sumie 1,9 mln osób – stacjonarnie na potrzeby takiej widowni niezbędna byłaby rezerwacja aż 85 Stadionów Narodowych. Samą stronę targów w czasie dwóch internetowych edycji odwiedziło ponad milion osób, które zakupiły 400 tys. książek.

Digitalizacja, która wyraźnie przyspieszyła w czasie pandemii, przełożyła się także na wzrost zainteresowania cyfrowymi formami rozrywki. Jak pokazują dane aplikacji Empik Go, od marca 2020 do lutego 2021 jej użytkownicy przeczytali ponad 1,7 mln e-booków i wysłuchali prawie 4 mln audiobooków oraz podcastów – łącznie to ponad 15 mln odsłuchanych godzin! Największym zainteresowaniem cieszyły się audiobooki, e-booki i podcasty z kategorii literatura dla dzieci, kryminały i thrillery oraz literatura obyczajowa.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”#FF0000″ class=”” size=”15″]Rok 2020 – choć niezwykle wymagający i pełen wyzwań – przyniósł zdecydowane wzmocnienie książki w kanale online i rozwój cyfrowych publikacji. Wypracowaliśmy nowe możliwości dotarcia z ofertą do klientów. Udało nam się sprawnie odpowiedzieć na zmieniające się realia, zaadaptować wydarzenia do wirtualnej formuły i kompleksowo rozwinąć bogaty program eventów dostępnych dla wszystkich. Już teraz wiemy, że część rozwiązań, takich jak np. transmisje online, zostanie z nami na stałe – Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.[/perfectpullquote]

Nadzieję na rozwój czytelnictwa dają zmiany obserwowane także w innych krajach: dane z USA wskazują na wzrost sprzedaży książek o 8,2 proc., w Wielkiej Brytanii2 sprzedaż urosła do poziomu najwyższego od 8 lat, a we Francji3 odnotowano wzrost czytelnictwa, zwłaszcza wśród osób młodych.

Empik/Zdjęcie główne: Pixabay