Podcasty: Najczęściej wybieramy audycje poświęcone najnowszym doniesieniom z kraju i ze świata
Polscy internauci coraz chętniej i częściej słuchają podcastów, głównie w domu oraz wieczorami. Najczęściej wybierają audycje poświęcone najnowszym doniesieniom z kraju i ze świata, filmom, książkom i muzyce oraz problemom społecznym, a także polityce. Coraz częściej słuchają podcastów, aby dowiedzieć się czegoś o świecie lub uzyskać fachową wiedzę od ekspertów. To kolejne wnioski z raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” stworzonego przez zespół Grupy Eurozet.
Dzięki czwartej już odsłonie najobszerniejszego badania słuchaczy podcastów na polskim rynku, przygotowanego przez ekspertów Grupy Eurozet, wiemy m.in., że z tego medium najchętniej korzystamy w domu – tak zadeklarowało aż 82 proc. badanych. Oprócz tego podcasty towarzyszą odbiorcom w samochodzie, w środkach komunikacji, w czasie spacerów, w pracy oraz podczas uprawiania sportu czy robienia zakupów. Najczęstszą porą na ich słuchania są późne popołudnia i wieczory.
Większość słuchaczy wiedzę o podcastach czerpie z mediów społecznościowych (39 proc.), od znajomych czy rodziny (28 proc.), od obserwowanych twórców internetowych (24 proc.), a także z radia, którego słucha (20 proc.).
Najwięcej osób jako najchętniej wybierane strony lub aplikacje do słuchania podcastów wskazuje YouTube (66 proc.) i Spotify (32 proc.). Na trzecim miejscu badani wymieniają aplikację TOK FM (14 proc.), której oferta podcastowa stale rozszerzana jest o nowe audycje.
Warto zwrócić uwagę na to, jak audycje internetowe uzupełniają się ze światem tradycyjnego radia.
Radia od zawsze najczęściej słuchamy w godzinach porannych – towarzyszy nam najpierw w domu, a następnie w drodze do pracy, a często również w jej trakcie. Tymczasem podcasty zajmują nas najczęściej wieczorami –zaspokajają ciekawość świata, pozwalają zdobywać wiedzę, a ich treści uważane są przez słuchaczy za wyjątkowo ciekawe w porównaniu z pozostałymi mediami. Jednocześnie, 14 proc. ankietowanych w naszym badaniu jako powód słuchania podcastów wskazało chęć wysłuchania audycji, które przegapiło w radiu – komentuje Michał Dobrzański, zastępca dyrektora działu badań i analiz ds. analityki i raportowania Grupy Eurozet.
Coraz więcej, bo prawie 60 proc. (vs. 50 proc. w 2021 r.) słuchaczy podcastów włącza je dla rozrywki – w zestawieniu z liczbą słuchaczy szacowaną już na ponad 8 mln, świadczy to m.in. o tym, że podcasty wpisały się do grona mediów masowych.
Już ponad połowa słuchaczy (wzrost z 38 proc. w 2021 r.) wybiera je, by dowiedzieć się czegoś o świecie, a wiele osób słucha podcastów, aby mieć zajęcie podczas wykonywania innych czynności, czerpać dzięki nim fachową wiedzę od ekspertów oraz dowiadywać się więcej o swoim hobby. Dane te korespondują z wynikami dotyczącymi ulubionych kategorii tematycznych podcastów, do których należą: najnowsze doniesienia z kraju i ze świata, film, książka i muzyka, problemy społeczne, polityka, nauka, gospodarka i finanse, sport i zdrowie oraz historia.
W naszym badaniu zidentyfikowaliśmy tzw. heavy userów, czyli osoby, które słuchają podcastów częściej niż raz w tygodniu i tzw. light userów – osoby słuchające podcastów rzadziej niż raz w tygodniu. Co ciekawe, pierwszą grupę stanowi aż 62 proc. słuchaczy. To osoby, które regularnie słuchają 2 lub nawet 3 czy 4 serii podcastowych. Widać tutaj wyraźny wzrost w porównaniu do poprzednich lat – mówi Radosław Sączek, Creative Group Head w Grupie Eurozet.
Podczas gdy najczęstszą porą słuchania podcastów są godziny popołudniowe i wieczorne, heavy userzy chętnie włączają audycje internetowe również rano.
Ogół słuchaczy najchętniej wybiera odcinki trwające ok. pół godziny, ale najwięksi fani podcastów (27 proc. heavy userów) woli odcinki dłuższe (30-60 min), a nawet bardzo długie (ponad godzinne). Zarówno heavy, jak i light userzy preferują serie, których nowe odsłony ukazują się raz w tygodniu. Obie grupy przeważnie słuchają odcinków swoich ulubionych podcastów w całości.
Grupa Eurozet/Infografika: Grupa Eurozet/Zdjęcie główne: Cedrik Wesche/Unsplash