Kim są polscy użytkownicy TikTok

TikTok to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, ale dla wielu jej fenomen wciąż pozostaje zagadką. Agencja GetHero, zajmująca się influencer marketingiem, sprawdziła kim są użytkownicy tej aplikacji w Polsce.

Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 6 do 11 grudnia 2018 roku. Wzięło w nim udział 3811 fanów TikTok, którzy odpowiedzieli na pytania dotyczące między innymi ich wieku, czasu spędzanego w aplikacji czy zainteresowań. W ten sposób agencji GetHero udało się stworzyć pierwszy obraz polskiego użytkownika TikTok, oparty na szczegółowych badaniach wśród użytkowników aplikacji. Pełny raport GetHero.

Kim jest użytkownik TikTok?

TikTok (dawn. Musical.ly) został stworzony i zaprojektowany z myślą o młodym pokoleniu i, co nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, to właśnie do nich trafia. Najliczniejszą grupą respondentów są osoby w wieku 13-15 lat, które stanowią blisko dwie trzecie społeczności.

Następna pod względem liczebności grupa wiekowa to osoby poniżej 13 roku życia – 18% oraz użytkownicy w przedziale 16-18 lat – 15% badanych. Starsi użytkownicy to zaledwie nieco ponad 2%. TikTok jest jedyną dużą platformą społecznościową, która tak precyzyjnie i bezpośrednio dociera  wyłącznie do nastolatków.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=”15″]Dla młodych ludzi TikTok jest naturalnym środowiskiem. Wychowali się w dobie internetu, kulturze selfie i dzielenia się ciekawymi momentami z życia w sieci. Platformy z krótkim video pojawiały się już wcześniej – na przykład Vine. Przewaga TikTok wynika z zaangażowanej społeczności, która już teraz liczy ponad pół miliarda osób, oraz idealnego dostosowania treści do potrzeb i zainteresowań grupy docelowej[/perfectpullquote] – komentuje Tobiasz Wybraniec, prezes agencji GetHero.

Dlaczego użytkownicy wybierają TikTok?

TikTok jest nie tylko platformą rozrywkową, która pozwala oglądać krótkie filmiki, ale również miejscem, gdzie użytkownicy są w stanie wyrazić siebie, tworząc wideo z artystycznym zacięciem. Dla osób z “pokolenia Z” możliwość ekspresji jest jedną z najważniejszych potrzeb.

Jak pokazało badanie, TikTok ma w Polsce ugruntowaną pozycję i stałe grono użytkowników – ponad 80% z nich korzysta z aplikacji dłużej niż rok. Jej popularność, w dużej mierze,  wynika z polecania jej sobie w gronie znajomych.

Ponad połowa badanych o platformie dowiedziała się bezpośrednio od znajomych, a blisko 30% poznało ją za pośrednictwem innych mediów społecznościowych. Duży zasięg platformy i popularność w grupach rówieśników potwierdza również fakt, że ponad 90% badanych przyznało, że ich znajomi również korzystają z TikTok.

Na TikTok każdy może być twórcą

Każdy marketer marzy o tym, by jego kampania stała się viralem, a użytkownicy sami tworzyli oparte o nią treści. Na większości platform społecznościowych nie jest to łatwe i zdarza się rzadko. Zupełnie inaczej sytuacja  wygląda na TikTok.

Nagrywanie własnych filmów jest szybkie i proste – dlatego, jak wynika z badań GetHero, robi to aż 70% użytkowników aplikacji. Tak wysoki poziom zaangażowania sprawia, z jednej strony, że użytkownicy chętniej oglądają treści w aplikacji, a z drugiej tworzy idealne warunki do prowadzenia działań marketingowych.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=”15″]Użytkownicy nie tylko oglądają, ale też sami tworzą. To daje niespotykane w innych aplikacjach wykorzystujących wideo możliwości kreowania viralowych akcji i angażowania użytkowników do działań. Większość kampanii prowadzonych na TikTok wykorzystuje właśnie tę funkcjonalność. Jeśli akcja jest ciekawa i biorą w niej udział lubiani i popularni influencerzy, to użytkownicy sami chętnie tworzą filmy inspirowane kampanią i wykorzystujące promowane hasztagi[/perfectpullquote]

– tłumaczy Magdalena Bliźniak, project manager i ekspert TikTok w agencji GetHero.

Zaangażowanie użytkowników przejawia się nie tylko nagrywaniem własnych filmów, ale również w poświęcaniu czasu na ich oglądanie. Z badania wynika, że większość użytkowników odwiedza aplikację wielokrotnie każdego dnia, spędzając w niej przynajmniej kilkadziesiąt minut.

Badani najbardziej interesują się filmami z kategorii transitions, ale lubią również komedie, taniec i śpiew. Użytkownicy średnio obserwują 150 profili, a największą popularnością cieszą się twórcy z polski.

Dziś TikTok jest najlepszym kanałem dotarcia do młodzieży. Żadne inne medium nie zapewnia takiego zasięgu, zaangażowania i pozytywnych relacji jak TikTok.

Sylwetka polskiego Tik Tokera

Jak wygląda więc polski użytkownik TikTok? Badanie pokazuje, że jest to w przeważającej liczbie przypadków nastolatka, mieszkająca na wsi lub w małym mieście. O TikTok dowiedziała się od znajomych. Od dłuższego czasu aplikacja jest zainstalowana na jej smartfonie i każdego dnia przynajmniej pół godziny poświęca na oglądanie klipów – ceni sobie w nich, przede wszystkim, krótką formę, ale również dostępną muzyką i efekty, które, według niej, są ciekawsze niż w innych mediach społecznościowych.

Ponadto, kilka razy w tygodniu sama nagrywa, bo pozwala jej to na na artystyczną ekspresję. W pozostałym wolnym czasie korzysta z innych mediów społecznościowych, rozwija również swoje zainteresowania i uprawia sport.

Na podstawie przeprowadzonego badania można zauważyć, że użytkownicy TikTok w Polsce tworzą stosunkowo jednorodną grupę, co zdecydowanie ułatwia prowadzenie wśród nich działań marketingowych. Ich zaangażowanie i aktywne dzielenie się treściami, z kolei przekłada się na viralowy potencjał dobrze zaplanowanych kampanii.

Jak wskazują badania, akcje te powinny wykorzystywać potrzebę ekspresji artystycznej użytkowników. Wyniki tego badania rozwiewają wiele wątpliwości jakie krążyły wokół platformy i jej społeczności. Wnioski zaś ułatwią wielu firmom wejście w świat nastolatków.

WęcPR/Zdj.TikTok/Infografika:Gethero