Znamy zwycięzców konkursu na najlepszy scenariusz serialu audio

Niemal 1 700 zgłoszeń, ponad 1 000 autorów i 7 wyróżnionych prac. Za nami druga edycja konkursu Empik Go STORY na najlepszy scenariusz serialu audio oraz pierwsza edycja Empik Go SHORT na najlepsze opowiadanie o miłości.

Samotność na różnych etapach życia, oczekiwania wobec związku czy przebyte traumy. Druga edycja konkursu na najciekawszy scenariusz serialu audio obfitowała w teksty podejmujące różne tematy, z pogranicza wielu gatunków literackich. Wysoki poziom nadesłanych prac oraz przede wszystkim ich liczba nie ułatwiły zadania jurorom.

Spośród kilkuset prac jurorom udało się jednak wybrać te najlepsze.

Główną nagrodę w konkursie zdobył scenariusz nadesłany przez Tomasza Friedricha i to właśnie jego praca już w tym roku zadebiutuje jako serial audio w aplikacji Empik Go. Współczesny thriller polityczny z osobistymi wątkami głównych bohaterów okazał się utworem, który najbardziej zaintrygował organizatorów. Scenariusz dopracowany w detalach, mocno zarysowani główni bohaterowie oraz oryginalna historia z ważnymi politycznymi wątkami zadecydowały o przyznaniu autorowi głównej nagrody: 15 tys. zł Zwycięzca podpisze też kontrakt na realizację serialu audio.

Organizatorzy konkursu postanowili dodatkowo wyróżnić pracę Justyny Hankus pt. „Laweta”. Autorka i jej nagrodzona praca zjednały sobie sympatię jury m.in. nietuzinkowym pomysłem na fabułę bliską dziełom Hitchcocka czy Smarzowskiego. Historia rodziny, która wraca z wakacji i spotyka na swojej drodze osobliwego „laweciarza” – brzmi niegroźnie. Prawda okazuje się zgoła inna. 

„Laweta” ujęła mnie nastrojem i tym, jak gęsty i niepokojący jest to tekst. Początkowo wydaje się, że nic się nie dzieje, że jesteśmy świadkami zwykłej sytuacji. Takiej, która może się przydarzyć każdemu z nas. Ale ze strony na stronę niepokój wzrasta, a na karku pojawia się gęsia skórka. Przeczuwamy, że dzieje się coś złego, ale nie wiemy, co. Świetny jest ten tekst. Przemyślany i oryginalny – Wojciech Chmielarz

Tegoroczna edycja obfitowała w nagrody. Specjalne wyróżnienie Filmwebu (patrona medialnego konkursu) powędruje do Zbigniewa Zborowskiego. Autor „Letargu” – scenariusza, który można uznać za rasowe science fiction – w swoim zgłoszeniu przedstawił intrygującą historię, w której za pomocą sprzężenia można uratować świat przed kolejną pandemią. 

„Letarg” to dowód na to, że słuchowisko daje twórcom nieograniczone pole do popisu. Historia pary agentów, którzy badają zakamarki umysłu genialnego autystycznego dziecka, od pierwszych stron scenariusza uderza rozmachem. Nawiązując do najlepszych hollywoodzkich wzorców, autor odważnie łączy ze sobą elementy takich konwencji jak science fiction, konspiracyjny dreszczowiec oraz surrealistyczna psychodrama. Co ważne, nie zapomina przy tym o prawidłach, jakimi rządzi się audioprodukcja. „Letarg” pobudza wyobraźnię i skutecznie buduje napięcie przy pomocy efektów dźwiękowych. Projekt ma potencjał, by zdobyć serca fanów takich słynnych filmów jak „Incepcja”, „Kod Merkury” oraz „eXistenZ” – Łukasz Muszyński, juror konkurs oraz zastępca redaktora naczelnego Filmwebu

Równocześnie ze startem konkursu na scenariusz serialu audio, wystartował konkurs na opowiadanie o miłości pod hasłem „Krótka historia namiętności”.

Liczba zgłoszeń przerosła oczekiwania organizatorów. Jury w składzie: Marta Kisiel, Małgorzata Warda, Katarzyna Franus, Magda Kostrzewska i Zuzanna Gajewska zgodnie przyznały, że poziom był niezwykle wysoki, a wyłonienie jednego laureata nie było proste. Finalnie został nim Jacek Kalinowski i jego opowiadanie „Danie Główne”. Historia o zdradzonym mężczyźnie trzyma w napięciu od samego początku a zakończenie wbija w fotel.

Wyróżnienie Maszyny do Pisania i zarazem drugą nagrodę w konkursie otrzymał Artur Żurek, który przygotował opowiadanie „Schody”. Historia o lęku przed miłością zauroczyła przedstawicielki szkoły kreatywnego pisania.

Ponad 1300 opowiadań robi wrażenie! Po wybraniu finałowej osiemnastki trudno było zdecydować się na to jedno jedyne. Niektóre czytałam kilkukrotnie, aby w końcu zdecydować, że na kurs pisarki do Maszyny do pisania zaprosimy autora opowiadania „Schody”. Krótka historia namiętności jest w tym tekście bardzo dobrze opisana. Dzieje się tu i teraz, ma swoją dramaturgię i zaskakujące zakończenie – Magda Kostrzewska z Maszyny do Pisania

Jurorzy oraz organizatorzy postanowili wyróżnić dodatkowo trzy wyjątkowe prace. „Oskar i Róża” Wojciecha Bednarka, „Przeźrocze” Michała Stryszyka, a także „Namaluj mnie” Patrycji Pelicy jeszcze w tym roku będą miały szansę zadebiutować na rynku wydawniczym.

Empik/Zdjęcie główne: Empik